среда, 7 марта 2018 г.

МОДЕЛЮВАННЯ УРОКУ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ В 11 КЛАСІ З ЕЛЕМЕНТАМИ ПІДГОТОВКИ ДО ЗНО (НА ОСНОВІ ТЕКСТУ- ОПОРИ)

МОДЕЛЮВАННЯ УРОКУ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ В 11 КЛАСІ З ЕЛЕМЕНТАМИ ПІДГОТОВКИ ДО ЗНО
(НА ОСНОВІ ТЕКСТУ- ОПОРИ)

Тема: Складне речення
Мета: розмежування СПР / ССР / багатокомпонентних СР; формування орфографічних, орфоепічних, морфологічних, пунктуаційних умінь.
Тип уроку: урок узагальнення


(1) У нас був дід дуже схожий на бога. (2) Коли я молився богу, я завжди бачив на покуті портрет діда в старих срібнофольгових штанах, а сам дід лежав на печі і тихо кашляв, слухаючи своїх молитов.
(3) У неділю перед богами горіла маленька синенька лампадка, в яку завжди набиралось повно мух.(4)  Образ святого Миколая також був схожий на діда, особливо коли дід часом підстригав собі бороду і випивав перед обідом чарку горілки з перцем…

(5) Звали нашого діда, як я вже потім довідавсь, Семеном.  (6) Пахнув дід теплою землею і трохи млином. (7) Він був письменний по-церковному і в неділю любив урочисто читати псалтир. (8) Ні дід, ні ми не розуміли прочитаного, і це завжди хвилювало нас, як дивна таємниця, що надавала прочитаному особливого, небуденного смислу.
(9) Він був наш добрий дух лугу і риби. (10)  Гриби й ягоди збирав він у лісі краще за нас усіх і розмовляв з кіньми, з телятами, з травами, з старою грушею і дубом…
(11)…Дід заводив нас у такі казкові нетрі старовини, що ми переставали дихати і бити комарів на жижках і на шиї, і тоді вже комарі нас поїдом їли, пили нашу кров, насолоджуючись, і вже давно вечір надходив, і великі соми вже скидались у Десні між зірками, а ми все слухали, розкривши широко очі, поки не повергались у сон в запашному сіні під дубами над зачарованою річкою Десною.
(12) Більш за все на світі любив дід сонце. (13) Він прожив під сонцем коло ста літ, ніколи не ховаючись у холодок.

І блок. Синтаксис
  • Знайти у тексті   5 складних речень (Речення 2, 3, 4, 8, 11)
  • Знайти у тексті   2 складнопідрядних речення (Речення 3, 4)
  • Знайти у тексті 3 багатокомпонентних речення з різними видами зв’язку, до кожного з них створити схему, пояснити зв’язки між частинами складного речення (можна поділити клас на 3 групи) (Це речення 2, 8, 11)
  • Зробити повний синтаксичний  розбір речення 3.
ІІ. Лексикологія
  • Знайти у тексті наступні слова: покуть, лампадка, псалтир. Знайти слово, яке випадає з логічного ряду (покуть – архаїзм). Визначити, до яких лексичних груп належать інші слова (лампадка, псалтир – професійна лексика, послуговуються священики)
  • Дібрати синоніми до слова повергались (у сон)- засинали, впадали у сон, дрімали…
  • Дослідити значення слова жижки (фразеологізм)
[аж] жи́жки трясу́ться (тру́сяться, тремтя́ть, дрижа́ть і т. ін.затрясли́ся (затруси́лися, затремті́ли, задрижа́ли і т. ін.у кого і без додатка. 1. Хто-небудь має сильне бажання до чогось. [Іван:] Аж жижки трусяться, так хочу танцювать(М. Кропивницький); У Тимоша аж жижки затряслися — так кортіло поквитатися з п’яницями (М. Колесников); На всюГорнилівку буйним хмелем розливаються пісні, а троїсті музики витинають таких, що і в старого мимоволі жижкизатрусяться (В. Речмедін); — Годі, бабо, смутних! Співай нам веселих,— таких, щоб жижки задрижали (І. Нечуй-Левицький).
2. У кого-небудь з’являється почуття страху перед кимсьчимсь. — Ведіть у хату..,— сказав замість відповіді хлопець.— Прошу, прошу,— затурбувався господар, а у самого почали жижки трястися (В. Гжицький); — Ви все жартуєте...— непохвально похитав головою старий фельдшер.— А в мене аж жижки трусяться (Ю. Смолич); Щось його вразило. Чине та незалежність, з якою повів себе Боровий. Наче б йому начхать, що з ним зустрівся і розмовляє сам Опанас Батюга, перед яким дрижать жижки і не в таких жевжиків (Я. Гримайло); — Тільки ж що перейшов через місток у лиман, а тутщось як замаха крилами над головою та пугукне, так у мене і затрусились жижки, незчувсь, як і присів у траві(О. Стороженко); Тут Денис так глянув на Трохима, що у того усі жижки задрижали і у душі похолонуло (Г. Квітка-Основ’яненко).

ІІІ. Орфографія
  • Пояснити правопис виділених слів:  (срібнофольгових (Авторська лексема, у словнику не знайдено, є подібні слова срібноголовий, срібноголосий, срібнорогий); святого; письменний; по-церковному; переставали.
  • «Знайди помилку» з травами, з старою грушею (з травами, зі старою грушею); набиралось повно мух (набиралося повно мух).
ІV. Орфоепія
  • Постав наголос у словах: срібнофольгових, молитов, урочисто, псалтир
V. Літературознавче дослідження (зв’язок з художнім твором, які асоціації у вас викликає)
Асоціації : кіноповість, автобіографічний твір, О.Довженко, «Зачарована Десна», поетичне кіно, Ю.Солнцева…
VІ. Виконати домашнє творче завдання

Створити текст на тему  «Чи змогла б людина прожити без природи, без гармонії з довкіллям?», використовуючи складні речення різних типів (СПР/ССР/ СБР)  та дотримуючись вимог до написання власного висловлення у форматі ЗНО.

Комментариев нет:

Отправить комментарий